Ideą reklamy kontekstowej jest założenie, że osoba wystawiona na jej działanie chętniej na nią pozytywnie zareaguje, gdy będzie ona związana z poszukiwaną przez tę osobą informacją niż gdyby nie miała ona z nią związku.
Wyświetlanie reklam pozwala generować zyski z prowadzonych
stron www, ale staje się także częścią wpływów finansowych, dużych portali
internetowych.
Treść reklamy kontekstowej jest zwykle dopasowana do tematyki strony lub bloga, na której jest wyświetlana. Znaczy to, że jeśli prowadzisz stronę na temat kredytów bankowych, to ukażą się na niej reklamy banków lub firm oferujących usługi finansowe . Reklamy zostaną automatycznie dobrane i dopasowane na podstawie treści serwisu (chociaż mechanizm ten nie zawsze działa precyzyjnie). Jest to korzystne dla obu stron. Dla reklamodawców oznacza to większą szansę na zainteresowanie ich ofertą, a dla wydawców więcej kliknięć w reklamę. Aby móc wyświetlać reklamy kontekstowe na swojej stronie www, należy zarejestrować się w wybranej sieci reklamowej. Po zaakceptowaniu strony, możemy na niej umieścić reklamę.
Treść reklamy kontekstowej jest zwykle dopasowana do tematyki strony lub bloga, na której jest wyświetlana. Znaczy to, że jeśli prowadzisz stronę na temat kredytów bankowych, to ukażą się na niej reklamy banków lub firm oferujących usługi finansowe . Reklamy zostaną automatycznie dobrane i dopasowane na podstawie treści serwisu (chociaż mechanizm ten nie zawsze działa precyzyjnie). Jest to korzystne dla obu stron. Dla reklamodawców oznacza to większą szansę na zainteresowanie ich ofertą, a dla wydawców więcej kliknięć w reklamę. Aby móc wyświetlać reklamy kontekstowe na swojej stronie www, należy zarejestrować się w wybranej sieci reklamowej. Po zaakceptowaniu strony, możemy na niej umieścić reklamę.
Reklama kontekstowa, nie jest reklamą inwazyjną i często trudno ją wyodrębnić z ogólnej treści. Reklama kontekstowa najczęściej występuje w formie tekstowej. Mogą to być boksy reklamowe, czyli linki do reklamowanych stron i ewentualnie krótki opis. Mogą to być także linki w postaci słów kluczowych w tekście.
Ile można zarobić na reklamie ?
Niestety nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Nasz przyszły dochód uzależniony jest od całej gamy czynników. Dużo zależy od popularności Twojej witryny i miejsca umieszczenia
reklam. Nie bez znaczenia jest także liczba reklamodawców chcących
promować swój produkt lub usługę. Im jest ich więcej tym lepiej. Rywalizacja między nimi, wpływa na cenę, jaką są gotowi
zapłacić za reklamę, która będzie wyświetlana częściej niż reklama
konkurencji. Im więcej reklamodawcy będą płacić za reklamy – tym więcej
będziesz w stanie zarobić.
Reklamy rozliczane są w modelu Pay Per Click (w skrócie PPC), czyli płatności za każde kliknięcie czyli reklamodawca płaci tylko i wyłącznie za faktyczne zainteresowanie jego ofertą.
Ile można zarobić za kliknięcia? Od kilku centów aż do kilku dolarów.
Za bardzo dobry, uznaje się wynik 10 kliknięć, na każde sto wyświetleń reklamy (CTR).
Wysokość wskaźnika CTR, czyli liczby kliknięć w stosunku do liczby
wyświetleń danej reklamy, jest uzależniona od kolorystyki, umieszczenia reklamy, a także jej dopasowania do grupy
docelowej.
Tak więc podstawą i najważniejszym czynnikiem zarabiania na reklamie kontekstowej jest duży ruch na stronie lub blogu. Właściciele serwisów odwiedzanych przez niewielką liczbę osób na pewno nie zarobią wiele. Myślę, że minimum to kilkaset unikalnych wizyt dziennie aby można mówić o zarabianiu na reklamie kontekstowej.
Porównanie ofert sieci oferujących reklamę kontekstową
Google Adsense - to najpopularniejsza reklama kontekstowa świata, bardzo popularna również w Polsce. Przez wielu uznawana za najbardziej dochodową. Google daje dostęp do zaawansowanych statystyk z możliwością
generowania szczegółowych raportów oraz kanałów. Dzięki nim możesz
dokładnie śledzić klikalność poszczególnych reklam. Żadna z polskich
sieci reklamy kontekstowej nie dorównuje AdSense pod tym względem.
Strony na których wyświetlamy reklamy nie są od razu weryfikowane. Jedynie pierwszy serwis musi zostać ręcznie zaakceptowany. Google AdSense płaci nam za każde kliknięcie w boks naszej reklamy.
Boksy reklamowe / maksymalnie 4/ możemy umieszczać w dowolnych miejscach naszej witryny.
AdKontekst - jest to sieć reklamy kontekstowej zarządzana przez NetSprint.pl i Wirtualną Polskę. Nie każdy serwis może należeć do tej sieci. Po dokonaniu weryfikacji,
uczestnik otrzymuje indywidualną propozycję stawki płatności za
kliknięcia. AdKontekst różni się więc znacząco od AdSense, gdzie cena
kliknięć uzależniona jest od zainteresowania reklamodawców. Ważny jest jednak duzy wybór form reklamowych i
możliwości lepszego niż w AdSense dostosowania reklamy do wyglądu strony. Kwota uzyskana z jednego kliknięcia może osiągnąć kilkadziesiąt groszy, więc jest ona warta zainteresowania.
OnetKontekst - Oferta zbliżona do AdKontekst. Zarobki osiągane w tej sieci na ogół nie są tak wysokie, jak w przypadku AdSense. Zgłoszone strony muszą przejść proces weryfikacji. Liczba formatów reklam w OnetKontekst pozostaje na przyzwoitym poziomie,
chociaż nie grzeszy ilością.
SmartContext - to wspólne dzieło sieci reklamowej ARBOmedia oraz portalu interia.pl.
Tu forma reklamy jest nieco inna niż u konkurencji. Firma oferuje tzw system SmartLink
w którym wybrane słowa z tekstu zostają podkreślone, a gdy
użytkownik skieruje na nie kursor myszy, to wyświetlany jest specjalny
dymek reklamowy.
adSearch - jej twórcą i właścicielem jest portal interia.pl. Funkcjonalność adSearch nie jest tak duża jak Google AdSense, czy nawet OnetKontekst. Do dyspozycji
wydawców są jedynie trzy formaty reklamowe.
AdTaily - System wyświetlający reklamy w postaci przycisków o wymiarach 125×125
pikseli. Za każde unikalne kliknięcie otrzymamy najczęściej w
okolicach 10gr, niektóre reklamy specjalne - 50gr za kliknięcie
Na dzień dzisiejszy, najlepszą oferta dysponuje Google AdSense a dwie kolejne pozycje pozostają do podziału miedzy AdKontekst i OnetKontekst. Pamiętaj jednak, że wybór jest uzależniony od twoich indywidualnych preferencji. Regulaminy sieci nie pozwalają na wykorzystywanie więcej niż jednej z nich w tym samym momencie, ale możesz testować każdą z nich osobno zanim podejmiesz ostateczny wybór.
Zawsze przed skorzystaniem z usług sieci reklamowej przeczytaj jej
regulamin, nie namawiaj
także odwiedzających serwis do klikania w reklamy, może się
to skończyć usunięciem twojego konta. Szczególnie wiele takich
przypadków ma miejsce, ostatnimi czasy, w przypadku programu AdSense. Przystąpienie do każdego z tych programów jest darmowe.